mandag den 27. februar 2012

Den bedste pizzabund!

Kender I det? Man løber helt tør for de gode ideer til aftensmaden. Jeg kender det alt for godt. Derfor vil jeg dele en af mine favoritter med jer. Alle kender jo pizza, men før jeg fik fat i denne opskrift, blev bunden aldrig sådan 100%. For tyk, for blød, for øv.
Så selvom jeg elsker pizza, lavede jeg det ikke vanvittig tit. Resultatet var for nedslående. Men nu! Nu kører det. Så det her er et bud på en helt almindelig hverdagsaftensmad hjemme hos os. Ingen dikkedarer, med en rest salat fra dagen før og med fyld som ungerne kan lide det.


Opskriften på bunden er:
Pizzadej til 1 bradepande:
10 gram gær
1,5 dl lunken vand
3 spsk olie
1 tsk salt
175-250 gram mel*
*gerne 1/3 durum, 1/3 Tipo 0 og 1/3 hvedemel

Opløs gæren i vandet.
Tilsæt olie og salt.
Ælt melet i, start med durum og Tipo 0.
Dejen skal æltes i 10 minutter. 
Hvis du ejer en røremaskine,
så lad endelig den gøre jobbet.
Lad hvile i 10 min.
Rul den ud, put fyld på.
Ind i ovnen ved 250 grader i ca 10-15 min.

Tipo 0 er en slags italiensk pizzamel, som føres i velassorterede supermarkeder. Men Netto har det også jævnligt. Det giver lige den ekstra gode krumme.

Det tager ca ½ time at lave, men så skal ovntiden lige oven i, før man kan spise. Alt kan ryddes af vejen inden spisetid, og det tæller højt hos mig.

Tak til svigerinden for at dele hendes opskrift med mig!

Velbekomme :-)

2 kommentarer:

  1. Hei
    Takk for hyggelig kommentar.
    Kjolemodellen er min egen, jeg er utdannet tøydesigner og dameskredder, så jeg lager mine egne mønstre.
    Ha en god kveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej,
      Det var da så lidt :-). Den så bare så sød, den kjole.
      Kh Didde-Louise

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.