onsdag den 8. august 2012

De bedste burgerboller

Jeg elsker hjemmelavede burgerboller. Grove og store og mættende.

I Magasinet Mad! var der engang en opskrift, som jeg bare har holdt ved. For de bliver nemlig rigtig gode, ikke for bolle agtige, perfekte til burgere/sandwich.

Mega mums!

Store burgerboller (Magasinet Mad! nr. 3/2011), 8 stk.:
1 pakke økologisk gær (42 g)
3 dl håndvarmt vand (37 grader)
4 spsk. olivenolie
2 spsk. rørsukker
2 tsk. groft salt
2 æg, let sammenpisket
225 g groft mel (grahamsmel, ølandshvede, speltmel, fuldkornsdurum – hvad du nu har og du kan sagtens bruge flere
 forskellige slags)
ca. 435 g hvedemel
lidt havegryn til drys (eller græskarkerne, birkes, solsikkefrø eller hvad du nu har)
Smuldr gæren i en skål. Hæld det lune vand i og rør gæren ud i vandet. Tilsæt olie, sukker og salt – rør det sammen. Tilsæt det meste af de sammenpiskede æg, gem resten til at pensle med. Tilsæt det grove mel og rør rundt. Tilsæt hvedemelet lidt efter lidt, til det kan æltes. Hæld det ud på bordet og ælt dejen godt igennem. Kom dejen tilbage i skålen og stil det et lunt sted, tildækket. Lad det hæve i ca 1 time. Jeg bruger nu faktisk røremaskine, for det er bare så meget nemmere.
Tag dejen ud på et let meldrysset bord. Ælt dejen igennem og del i 8 stykker. Form hver stykke til en bolle og tryk dem flade. Læg dem på en bageplade med bagepapir. Prik bollerne med en gaffel. Dæk bollerne til og lad dem hæve et lunt sted i ½ time. Pensl bollerne med resten af de sammenpiskede æg og drys med havregryn – eller hvad du nu foretrækker. Bag ved 225 grader (ikke varmluft) i ca. 10-12 minutter, til de er gyldne og gennembagte. Lad dem køle af på bagerist.


Og så jordbær med vaniljecreme til dessert.

Nu er de vist også ved at være ovre for i år. Desværre - elsker nemlig jordbær!

God dag derude :-)

3 kommentarer:

  1. Hej Didde Louise

    Så fedt med en opskrift på de bedste burgeboller : ) Det må prøves ud!

    Mht til bindebåndet bag på min retro kjole # 4, så er det super nemt at lave. Jeg har brugt to lange stof-strimler à 10 cm i brædden, og ca. 70 cm * 2 i længden (Eller 140 cm lang, deles i to) Dette er til en kjole i str. 128, ca. Strimlen foldes på midten/i længderetning, naturligvis, og syes sammen med smalt sømrum. I enderne har jeg syet båndet på skrå (45 grader). Vend strimlen, stryg. Syes på under armhulene på kjolen, i sidesømmen, nogle få cm under armhulen (Til denne str. har jeg syet dem på ca. 6,5 cm under. Det passede perfekt : ) I de mindre størrelser, skal bindebåndet naturligvis længere op, for at sidde pænt i ryggen. Overlock/zig zag til sidst sømmene. Jeg har også syet pyntestikninger ned langs hver side, pas der på at du løfter bindebåndet, så det ikke kommer med i pyntestikningen ; )

    Håber du kunne bruge min beskrivelse : ) Den kan naturligvis bruges til alle kjolemønstre, alt efter smag og behag.

    Dejlig dag videre til dig!

    Kh Marthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Marthe. Det vil jeg prøve ved lejlighed. Det ser jo så fint ud :-). Tror godt, at jeg forstod din vejledning ;-).
      Kh Didde-Louise

      Slet
  2. Det ser super lækkert ud, og burgere er bare endnu bedre hvis man lige tager sig tiden til at bage bollerne selv :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.