torsdag den 30. august 2012

Den gode stil

Det sætter tanker i gang om blogland, når man laver et indlæg som dette.

For mig har bloglands verden altid været sprudlende, positiv og inspirerende. Alle viser frem, hvad de laver. Mange laver DIY´s. Der er 1000vis af gode ideer, som deles. Det glædes jeg over dagligt i min færden rundt ved jer alle. Jeg elsker den pose blandede bolcher, som blogland nu engang er. Og jeg tager de bolcher, jeg kan lide, oftest.
Der er uden tvivl en leben i dette univers, som er svær at styre. Mange får gode ideer, måske også på samme tid. Ofte er der alligevel en, som viser ideen frem først, og hvis man er bekendt med dette, er det altså bare god stil at give et lovelink dertil. Min opfattelse er, at det gør vi. Det elsker jeg, at vi gør, for det viser en respekt for hinanden herinde. Selvom mange af os aldrig har mødt hinanden, skal vi stadig kunne se hinanden i øjnene bag skærmen.

Nuvel - til mit eget dilemma med nøglesnorene. Ninna har lavet dem i meget lang tid - længere end jeg egentlig vidste af. Mine er uden tvivl en kopi af hendes med små detaljeforskelle. Det gør bestemt ikke min nøglesnor til mit eget design. Alle de timer Ninna har lagt i at finde ud af den helt rigtige længde, bredde, farvesammensætninger osv kan jeg ikke tage kredit for. Og det vil jeg heller ikke. Jeg lovelinkede også til hende i det omtalte indlæg, så I alle kunne se, hvem der stod bag det oprindelige design.
Jeg bad jer om hjælp. Kunne jeg sælge nøglesnore, som lignede Ninnas så meget? Mange skrev, at det kan man godt, når de ikke ligner den originale 100%. Mange skrev, at ideer opstår sideløbende herinde, så derfor er dette svært at styre. Hvem fik overhovedet ideen først? I denne sag er det bare ikke så svært at styre, for jeg ved jo udmærket godt, at Ninnas nøglesnore har været mit udgangspunkt. Hvis jeg nu ikke kendte Ninnas nøglesnore, ville jeg slet ikke have været i tvivl. Så kunne jeg sælge og gøre lige, hvad jeg ville med dem.
Faktisk skrev jeg også en mail til Ninna, som skrev, at hun var glad for min mail, og at jeg måtte tage beslutningen selv. Forståeligt og meget pænt svaret af hende. Hun tog det som en stor ros. Og som hun skrev: "Man ved at en ide er god, når man ville ønske man selv havde fået den". Så sandt, så sandt.

Mit indlæg afspejlede min tvivl, og den havde jeg, fordi man ser mange lave de samme ting herinde og sælge af det. Fx patchwork sengetøj, sættekasser osv. Hvem fik ideen først? Jeg aner det ikke, for der er så mange, som laver det. Så er sagen en helt anden. Så er det ganske enkelt umuligt at sige, hvem der er ophavsmanden.

Der er bare gigantisk forskel. Det kan jeg godt se nu. Jeres kommentarer hjalp mig på rette vej med at finde ud af, hvordan jeg står med alt det her.
Lyt til din mavefornemmelse. Det gjorde jeg så, og ja som I nok har kunnet læse mellem linjerne, er jeg kommet frem til, at jeg ikke synes, at det er god stil at kopiere andres ideer og så bagefter sælge produktet i massevis. Jeg synes gerne, at man må lave det som gaver, og hvis nu en læser mailer, om man vil lave sådan en til hende/ham, så synes jeg heller ikke, at det er et problem. Men decideret direkte salgsside eller annonce på bloggen, det vil jeg ikke.

Jeg har ladet mig forstå, at dette emne før har været bragt op i blogland, og at det virkelig rev tænder ud den gang. Dette indlæg er ikke skrevet for at bringe det hele i kog igen. Jeg vil ikke træde nogen over tæerne - indlægget er faktisk lige præcis skrevet for at understrege, at det er jeg slet ikke ude på.

Men det er vigtigt for blogland, at man tænker over dette, så den gode stil bibeholdes. Og ikke mindst den gode stemning som er vigtig ingrediens herinde.

Tak for alle jeres ærlige kommentarer omkring mit dilemma. Nu har min mavefornemmelse i hvert fald fået ro.

Og så kan I da lige få et billede af min sidste nye nøglenor - til mig selv ;-). For Ninna, de er da virkelig fede!



Denne gang med orange bånd, som faktisk er fra denne lækre goodiebag og så selvfølgelig med liberty. Jeg går med dem hver eneste dag - fantastisk!

10 kommentarer:

  1. Super godt indlæg Didde-Louise. Håber at mange giver sig tid til at læse det :)
    Du skriver godt(!) Du skriver så man har lyst til at læse det til ende, det er ikke bare en sludder for en sladder. Synes også at dine nøglesnore er super seje, elsker dit orange islet :)
    Hav en dejlig dag
    kh Libbie

    SvarSlet
  2. tak for et fint indlæg! som jeg skrev sidst er jeg selv total usikker og at det er vigtigt, som du skriver, at følge sin egen mavefornemmelse... nu synes jeg bare at en nøglesnor er noget som virkelig alle! laver, i retro - i liberty... at lave tro kopier er ikke fin stil (til salg), men at sy nøglesnore i liberty er jo ikke noget nyt og ikke noget nogen har alene-ret paa... jeg vil for guds skyld ikke træde nogen over fødderne, men mener at det er fuldstændig ok at sy og sælge hvis de ikke er kopieret. jeg skrev at jeg havde syet "de samme" som ulla (lullaby), ja faktisk har kopieret dem - saa der var sagen ret klar, ikke noget salg der. fordi de 100% er hendes ide. men naar ideens ejermand ikke er at finde, fordi alle laver det samme, saa behøver man maaske ikke være helt saa forsigtig - eks. sættekasserne... hvis du gerne vil lave libertynøglesnore - saa er det vel da helt ok hvis de ikke ligner ninna´s fine!? jeg roder selv lige rundt i det der med de huse jeg har lavet... og er total usikker...

    SvarSlet
  3. Kære Didde-Louise. Fint indlæg, og jeg er helt enig med dig. Jeg var vist lidt unuanceret i min kommentar forleden, så prøver altså lige at uddybe lidt :-) Jeg har nemlig selv brugt en del krudt på at tænke over netop samme dilemma, men har det som Christina; det er ikke ok at sælge, hvis man ved, at det man har lavet er en tro kopi af et produkt, en anden blogger har fået ideen til. Men hvis det er en "gængs" vare, som findes alle mulige steder i forskellige variationer, så synes jeg ikke, at der er nogen, der har mere ret til at sælge end andre. Mit dilemma går lidt på sleeves, som Libbie jo har lavet så mange fantastisk fine af og derudover også en god sleeve-DIY. Jeg kunne aldrig finde på at sælge sleeves magen til Libbies lavet efter hendes DIY, men jeg vil gerne indrømme, at jeg sælger andre sleeves - bl.a. i Workshop Cph. Men sagen er, at det har vi gjort gennem flere år nu, og for tiden er det så mig, der producerer dem. De er IKKE som Libbies, men det var klart hende, der fik sat skub i min produktion (indtil da havde jeg kun lavet en god håndfuld af slagsen) ved gennem længere tid at vise så mange flotte billeder. Derfor har jeg også været i tvivl, om det overhovedet var ok at sælge nogen sleeves i stof overhovedet? Nå, men nu har jeg så udviklet et nyt, mere råt sleevedesign, som jeg ikke har set andre steder endnu - men lur mig om ikke der findes nogen lignende et sted på nettet :-)
    Summa summarum. Det er et virkelig svært dilemma. Og til syvende og sidst må det jo være op til ens egen etik og moral, om man mener det er ok at sælge. Men god stil er altid godt - så hvorfor ikke linke, maile og spørge om lov, hvis man er i tvivl - lige som du gør! Kh Maria

    SvarSlet
  4. Flot skrevet, og flot beslutning, stor respekt til dig;0)
    Jeg kommenterede også på dit fine indlæg forleden, men med en lidt anden indgangsvinkel end de fleste andre...jeg synes det er så stort af dig at du kontaktede den pågældende blogger, og selvom hun ikke sagde direkte nej, bød din samvittighed dig alligevel at lade være...mavefornemmelsen skal være iorden, basta ;0)

    SvarSlet
  5. Hej Didde-Louise!
    Nå nu kobler jeg mig lige på. Læste lige dit forrige indlæg + kommentarer. Det er da helt sikkert en interessant debat.
    Men den havner lidt samme sted som den der sædvanlige copyright debat i blogland.
    Man bliver enige om at spørge sig frem og lovelinke og snakker lidt løst og fast om etik.

    Det er fint nok, men jeg tænker at der helt sikkert er noget der er juridisk korrekt i den her sag, og det er et spørgsmål om patent og dansk lovgivning. Derudover er det kun et spørgsmål om etik og stemning.

    Men hvis man kaster et hurtigt blik på markedet, er det almindeligt at alle låner fra alle (her mener jeg design faget overordnet) og alle påvirkes af alle. Selv de store modehuses varer kopieres jo dagligt (lovligt) ned i næsten selv de mindste detaljer.
    Engang var "den lille sorte" Chanels påfund, idag er det de færreste der ville vide hvor ideen oprindede fra.

    Godt design kopieres. Sådan er det. Tror man må tage det som et kompliment. Tror ikke rigtig man kan bedømme det ud fra hvor ofte varen er kopieret. Alle designs oprinder jo et eller andet sted fra. Hvor mange der så siden har re-designet eller kopieret det originale design afhænger vel blot at hvor afholdt designet er.

    Der er så vidt jeg ved ingen der har taget patent på hverken mobilsleeves, quiltning, neon detaljer eller nøglesnore.
    Og desuden gør vi det alle sammen forskelligt i sidste ende. Selvom du måske låner en idé et sted fra og jeg en anden et tredje sted fra, så vil det hele alligevel være forskelligt i sidste ende. Vi syer forskelligt, sammensætter farver forskelligt, udvælger materialer forskelligt.

    For mig er det sort/hvidt - et spørgsmål om lovgivning. Men selvfølgelig skal man følge sin mavefornemmelse...

    Fint indlæg, gode kommentarer
    /Tine

    SvarSlet
  6. Hej
    Alle bliver inspireret af andre, vi skal bare huske at gøre det til vores eget. Det er der nogle der er bedre til end andre, både her i vores lille blogverden og ude i den virkelige verden.

    Jeg tror også at det er vigtigt at mærke efter, for derefter at huske at den dybe tallerken er opfundet:0)

    Hilsen Pia

    SvarSlet
  7. Rigtig fint indlæg og enig med Moster pips - man må gøre det til sit eget og følge sin mavefornemmelse. Jeg synes generelt vi er gode til, at linke til hinanden.

    Det skal helst ikke være sådan, at man hele tiden er bange for, at træde andre over tæerne og falde i unåde. Vi inspireres af hinanden, internettet er STORT, jeg følger mange udenlandske blogs og ser mange ideer gå igen, hele tiden - og hvem kom lige først!? Jeg tror, at med mavefornemmelse og lidt sund fornuft, så undgår man det langt hen af vejen - og føler nogen sig alligevel trådt over tæerne, så må man stille og roligt tage kontakt og tage den derfra. Jeg dog sommetider over, at grænsen for hvad man kan 'må' kopiere og sælge virker en anelse mere flydende, når det er mærker som f.eks. ferm og applicata vi inspireres af.. men igen, har man sat sit eget præg..

    SvarSlet
  8. håber de sidste to linier er til, at forstå.. det gik lidt for hurtigt og jeg kan ikke rettet til :)

    SvarSlet
  9. Tak for alle jeres kommentarer. Det er dejligt at så mange giver sit besyv med her, for det er spændende læsning.
    Jeg er enig med det meste, som I har skrevet.
    Men jeg blander ikke så meget lovgivning ind i det. For mig er det en bi-ting, for det handler om, hvad man synes, man kan være bekendt over for andre mennesker. Ude i samfundet er der heller ikke love om alt, men der er rigtig meget, som bare hedder god stil. Eller uskrevne regler om man vil.
    De er mindst lige så vigtige i samfundet, for de viser også, hvilke værdier vi som folk er kendetegnende ved. Loven skal selvfølgelig overholdes, men jeg synes ikke, at man kan retfærdiggøre ting, som måske er ufine i kanten, ved at det ikke er ulovligt. Sådan læser jeg nu heller ikke kommentarerne, men jeg sætter det lige på spidsen.

    SvarSlet
  10. Sikke et fint indlæg:-) Jeg vil ikke gå så meget ind i selve debatten, vi har jo skrevet sammen:-) Men en ting er ihvertfald sikkert, og det er at jeg kun kan blive stolt af de fine ord om mine nøglesnore:-) Tak!
    Kh Ninna

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.